RÖSTEN KRAFTEN OCH STÖDET

RÖSTEN KRAFTEN OCH STÖDET
Lektioner med Feldenkrais och rösten
-Är till för att hjälpa alla som vill utveckla en medveten, flexibel, stark, frisk röst.
-Oavsett om det huvudsakliga intresset är att sjunga, att hålla föredrag, arbeta som lärare eller skådespelare, handlar lektionerna/kursen om att frigöra din naturliga röst som en del av en helande eller en medvetandegörande process, eller kombinationen av dessa faktorer.
-Det finns absolut inget krav eller funktion med att prestera under övningarna.
-Arbetet handlar om att förstå din röst och utveckla din medvetenhet så att med praktiken över tiden, kan din röst bli mer integrerad både fysiskt och känslomässigt.
-Feldenkrais är lämplig för alla sång- och röstintresserade, artist och ickeartist, kör- och duschsångare, lärare eller föredragshållare.
Målet är bl.a:
Känna hur din röst/sång faktiskt fungerar
**********
Upptäcka hur de naturliga ljud vi alla kan producera utan ansträngning kan leda oss naturligt i sång eller tal med kraft och uttryck
**********
Lära dig att hålla din röst frisk och stark oavsett om du är sångare eller talare, om du håller föredrag eller undervisar
**********
Lära dig att läka och återhämta din röst efter en skada eller ansträngningar.
**********
Påbörja processen att befria dig från fysiska och psykiska begränsningar, och begränsa posturala ovanor, så att din naturliga röst i tal och sång kan sväva obehindrat.
Dina stämband - en liten ”medvetenhet genom rörelse (ATM)”- lektion
Som med alla ATM lektioner, hitta en bekväm ställning där du känner stöd. Liggande på rygg eller sittande i en bekväm stol som stöder ditt huvud, sker arbetet i den här lektionen.
Varsam, uppmärksam upprepning är nyckeln till att skapa nya nervbanor, så upprepa varje rörelse så länge det förblir intressant för dig, pausa mellan varje rörelse och vila ofta.
Del Ett:
Med munnen försiktigt öppna, ta en liten inandning, och håll andan, lätt, under några sekunder, sedan andas ut, och upprepa. Var avslappnad i det, stressa inte, andas inte snabbt och / eller genom munnen, det är en av de utlösande faktorerna för hyperventilation. Medan du gör detta, fråga dig själv: -
* Vad gör jag för att hålla andan?
* Vad händer i halsen, mina revben, min mage, i hela min bål?
Det finns två grundläggande sätt att hålla andan i halsen efter ett inhalation; du kan stänga stämbanden för att stoppa luften, eller så kan du hålla din bröstkorg och överkroppen fortfarande på ett sådant sätt att luften röra sig ut. Kan du känna vilka av dessa sätt du använder? Kanske du gör båda samtidigt? Ett sätt att känna skillnaden är att försiktigt pressa nedåt och inåt med händerna på dina revben. Om dina stämband är stängda, kommer luften inte ut och du kan känna viss press mot dem underifrån, eller en viss press i riktning nedåt på diafragman; om de är något öppna, kommer rörelsen att pressa ut en del av luften.
Experimentera tills du kan hålla andan på dessa två olika sätt och kan tydligt skilja mellan dem.
Del Två:
Fortsätt nu mönstret med inandning/ hålla / utandningsandning, ta in en större andetag, se till att du håller andan med stämbanden stängda, och släpp sedan ut det i små mängder i en serie korta stötar. Håll händerna över öronen, och lyssna på det ljud som dina stämband gör vid tidpunkten för övergången. När du har hittat detta lilla "glottala popp-ljud" ("glottis" är det öppna utrymmet mellan de två stämbanden), bör du upptäcka att du kan höra det enkelt, utan att täcka över dina öron.
Är ljudet som ett "popp", eller mer som en liten hosta? Ljudet blir mer host-liknande, ju större mängd luft som strömmar ut mellan dina stämband.
Pröva att variera tills du kan göra både ljud, glottal popp och host-liknande ljud och växla sedan mellan de två varianterna.
Ta reda på hur man gör en lång ström av små pop. Du kommer att upptäcka att det strömmar så lite luft ut att du känner det som om du håller andan, och när du slutar släpper du en liten suck av lättnad - den luft kvar i lungorna är gammal och behöver förnyas.
Del tre:
Forma munnen som när du säger "öh". Lägg märke till att det inte handlar om någon speciell utformning av tungan och läpparna.
Initiera ett ljud med din glottala popp, gör en lång, stadig, viskade "öh". Gör så lite ljud med ditt andetag som möjligt. Öva behålla ditt nästan tysta "öh" så länge du kan göra det på ett bekvämt sätt, och med hjälp av dina händer så mycket du vill, ta reda på vad som händer med din andning, och i andra delar av din bröstkorg och mage, allteftersom du blir med medveten och bekant med hur du kontrollerar flödet av din utandning på det här sättet.
Denna övning hjälper till med att ge den typ av andning som sångare lära sig att använda för att höja sin prestanda för maximal effekt och kontroll.